Passive, fokuseret indadtil organisation

I en nylig artikel i Harvard Business Review (HBR) beskrevet de tre forfattere (Neilson, Pasternack og Van Nuys), hvad de kaldte “passiv-aggressiv organisationen.” Mens vi er alle bekendt med begrebet passiv-aggressiv individet, kan hvad forfatterne beskrevet i artiklen ikke betragtes som passiv-aggressiv.
Selvom jeg er uenig med deres passiv-aggressiv betegnelse, pÃ¥pege de tre forfattere en meget alvorlig organisatorisk problem. De beskriver en organisation, hvor konflikten er sjældne, konsensus er let at nÃ¥, og problemer er nÃ¥digt overset (en “lykkelig” sted).
Forfatterne beskriver er hvad jeg kalder en “Passiv, indadtil fokuseret” organisation. Det er en alvorlig diagnose, fordi denne type organisationer ikke har længe at leve. Denne organisation vil snart miste ethvert hÃ¥b om at reagere hurtigt pÃ¥ ændringer i markedet. De typisk forbliver passive og indadtil fokuseret indtil de er i nærheden af død. Men som du kan forestille dig, de dø ikke lykkelig.
Selvfølgelig, det er vigtigt for organisatoriske medlemmer til at behandle hinanden pÃ¥ en respektfuld mÃ¥de, men professionalisme kræver ogsÃ¥ “rygrad” til at tage stilling. Faktisk, er jeg blevet kaldet til flere organisationer, der hævdede at have en konflikt problem. Efter dataindsamling og diagnose, jeg fortalte de ledende medarbejdere, deres problem var, at de ikke har nok konflikt. De havde brug at vække nogle debat!
Bor i en “lykkelig verden” er passende for børn og Smølferne. Men en meget effektiv organisation kræver sund uenighed. Passivt accepterer status quo fører til selvtilfredshed. SpørgsmÃ¥lstegn ved status quo fører til innovation.
Selvfølgelig bekymring for præferencerne og arbejdsvaner medarbejdere har sin plads, men det skal være afbalanceret med krav fra markedet. I sidste ende, tilfredse kunder er vigtigere end tilfredse medarbejdere. Hvis kunder ikke er tilfreds, vil i sidste ende medarbejdere være meget utilfreds. De vil være arbejdsløse!
Passiv, fokuserede indadtil organisationer flere ting kan gøres. Først skal matche incitamenter til ydeevne. For det andet anerkende magtsyge, ikke “god ole drenge (eller piger).” For det tredje, fastsætte kvantificerbare mÃ¥l. For det fjerde bring udenforstÃ¥ende, der kan ryste op status quo. For det femte inviterer (eller kræve) debat i møder. For det sjette aktivt hverve kundeklager og bekymringer.
Det er kun et spørgsmål om tid før passive, indadtil fokuserede organisationer oplever økonomiske nød. Må ikke vente, handle nu!
Er din organisationer, “lykkelig” men ikke produktiv?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *